ما منتظریم.....


مرتبا خودشان را مورد انتقاد و سرزنش قرار میدهند.

هنگام صحبت کردن در چشمان فرد مقابل خود هنگام نگاه نمیکنند. با سر پایین و قدمهای آهسته قدم بر میدارند.
در پذیرش تعریف و تمجیدها و تعارفاتی که به آنان میشود مشکل دارند (تصور میکنند سزاوار آنها نبوده و یا دیگران در صدد تمسخر آنها میباشند).

معمولا احساس میکنند قربانی رفتار دیگران هستند.

احساس تنهایی میکنند حتی زمانی که در یک جمع قرار دارند.

در درون خود احساس خلاء و پوچی میکنند.

احساس میکنند با دیگران تفاوت دارند.

احساس افسردگی، گناه و شرمساری دارند.
 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیه الله محمد تقی بهجت، تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه فومن به پایان برد، و پس از آن در همان شهر به تحصیل علوم دینی ‌پرداخت.

به هر حال، روح کمال جو و جان تشنه او تاب نیآ ورد و پس از طی دوران مقدماتی تحصیلات دینی در شهر فومن، به سال 1348 ه.ق. هنگامی که تقریباً 14 سال از عمر شریفش می گذشت به عراق مشرّف شد و در کربلای معلّی اقامت‌ گزید.

بنا به گفته یکی از شاگردان نزدیک ایشان، معظّم له خود به مناسبتی فرمودند:

 

« بیش از یک سال از اقامتم در کربلا گذشته بود که مکلّف شدم. »


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیه الله محمد تقی بهجت، تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه فومن به پایان برد، و پس از آن در همان شهر به تحصیل علوم دینی ‌پرداخت.

به هر حال، روح کمال جو و جان تشنه او تاب نیآ ورد و پس از طی دوران مقدماتی تحصیلات دینی در شهر فومن، به سال 1348 ه.ق. هنگامی که تقریباً 14 سال از عمر شریفش می گذشت به عراق مشرّف شد و در کربلای معلّی اقامت‌ گزید.

بنا به گفته یکی از شاگردان نزدیک ایشان، معظّم له خود به مناسبتی فرمودند:

 

« بیش از یک سال از اقامتم در کربلا گذشته بود که مکلّف شدم. »

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

تألیفات

حضرت آیت الله بهجت دارای تألیفات متعددی در فقه و اصول هستند که خود برای چاپ اکثر آنها اقدام نکرده اند، و گاه به کسانی که می خواهند آنها را حتی با غیر وجوه شرعیه چاپ کنند، اجازه نمی دهند و می فرمایند: هنوز بسیاری از کتابهای علمای بزرگ سالهاست که به گونه خطی مانده است، آنها را چاپ کنید نوبت اینها دیر نشده است.

فهرست عمده تألیفات ایشان که برخی نیز با اصرار و پشتکاری برخی از شاگردانشان به چاپ رسیده، عبارتند از:

 

الف) کتابهای چاپ شده:

1. رساله توضیح المسائل ( فارسی و عربی )

2. مناسک حجّ

دو کتاب فوق توسط برخی از فضلا بر اساس فتاوی ایشان تألیف و پس از تأیید آقا به چاپ رسیده است.

3. وسیله النجاة

این کتاب در بردارنده نظرات فقهی ایشان در اکثر ابواب فقه است که در متن وسیله النجاه آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(ره) گنجانده شده و نهایتاً جلد نخست آن با تأیید ایشان به چاپ رسیده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

نماز شب

1- برای توفیق نماز شب چه کنیم؟

ج: با قرائت آیه آخر «کهف» و اهتمام به این امر اگر علاج نشد، تقدیم بر نصف می شود. [: قبل از نیمه شب به جا آورده می شود.]

 

2-  در نماز شب و سحر خیزی قدری کسل هستم، لطفاً راهنمایی فرمایید؟

ج: بسمه تعالی- کسالت در نماز شب به این رفع می شود که بنا بگذارید هر شبی که موفق (به خواندن آن) نشدید، قضای آن را بجا بیاورید.

 

3- برای توفیق نماز شب، نماز صبح «به جماعت» در اول وقت و توجه داشتن به ذات اقدس حضرت ربوبی چه کنیم؟

ج: در اوقات توفیق، مسامحه نکنید، در سایر اوقات موفق می شوید.

 

کسالت در نماز شب به این رفع می شود که بنا بگذارید هر شبی که موفق (به خواندن آن) نشدید، قضای آن را بجا بیاورید.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

رذائل اخلاقی

1- ما آلوده به پستیهای درونی و بیرونی هستیم، ما را طبابت کنید و در پیمودن این طریق ما را راهنمایی بفرمایید.

ج: بسمه تعالی- زیاد بگوئید «استغفر الله» و خسته نشوید، و خاطر جمع باشید این علاج است. « داؤکم الذنوب و دواؤکم الاستغفار ». ( کنز العمال، ج 1، ص 479 ).

 

2-  مدتی است شیطان و هوای نفس در تزکیه بطن و لسان، کم خوری، کم گفتن و کم خوابیدن اذیتم می کند، برای رفع این معایب چه کنم؟

ج: بسمه تعالی- گوی سبقت را نماز شب خوانها ربودند مخفیانه؛ ترتیبی برای تقلیل طعام ذکر می شود (إن شاء الله). هر چه را که قصد دارید بخورید، اول جدا نماید، مثلا" در سینی جداگانه و قناعت هم نکنید، آن وقت فقط از آن میل کنید. این را باید عمل نمایید تا معلوم گردد.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

حضرت ولی عصر(عج)

1- این حقیر مشتاق زیارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشم، از حضرت عالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم.

ج: زیاد صلوات، اهدای وجود مقدسش نمائید، مقرون با دعای تعجیل فرجش؛ و زیاد به مسجد جمکران، مشرف شوید با ادای نمازهایش.

 

2-  به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه می باشد؟ و اگر در حال حاضر فردی را می توان الگو قرار داد و شما می شناسید، معرفی نمایید؟

ج: بسمه تعالی ـ کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [ فرد کامل] ولی عصر (عج) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت علیه السلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

آیت الله شیخ عباس قوچانی (ره):

آقای مصباح می گوید:

« از جمله کسانی که درباره حضرت آقای بهجت اعتقاد به کمالات فوق العاده داشت آقا شیخ عباس قوچانی، جانشین مرحوم آقای قاضی در مسائل اخلاقی و عرفانی بودند که در نجف متوطن بود ( و فرزندش نماینده ولی فقیه در ستاد مشترک است.)

 

ایشان می فرمود: وقتی که آقای بهجت خیلی جوان بودند و هنوز سنشان به بیست نرسیده بود ( تعبیرشان این بود که هنوز محاسنشان درست در نیامده بود ) به مقاماتی رسیده بودند که ما به واسطه ارتباط نزدیک و رفاقت صمیمانه ای که داشتیم اطلاع پیدا کردیم، و ایشان از من عهد شرعی گرفتند تا زنده هستم آنها را جایی نقل نکنم. و به نظرم همین موت اختیاری را مطرح می کردند. »

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

امام خمینی ( قدس سره )

امام (ره) عنایت خاصی به آیت الله بهجت داشتند، نقل چند جریان در این ارتباط، مدعای ما را اثبات می کند:

آیت الله مسعودی می گوید:

« من در ضمن چهار پنج سالی که خدمت امام بودم یادم هست که دو سه مرتبه امام فرمود: فلانی، فردا صبح می خواهیم برویم منزل آقای بهجت. و فردای آن روز بلند می شدیم و می آمدیم منزل ایشان، همین منزلی که اکنون در آن ساکن هستند، و در اولین اتاق ورودی با همین فرشهایی که الان موجود است یکی دو دقیقه می نشستیم، سپس امام اشاره می کردند و من بیرون می رفتم و ایشان حدود نیم ساعت با آقای بهجت به گفتگو می پرداختند بعد امام بیرون می آمدند و می رفتیم. اما اینکه درباره چه مسائلی گفتگو می کردند، نمی دانم خودشان می دانستند و خدا.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 

11. نتیجه توسل به امام رضا (ع)

باز آقای قدس می گوید:

« روزی آقا فرمودند: یکی از علمای نجف اشرف به جهت بیماری به تهران می آید و بعد از مراجعه به پزشک و تشکیل کمیسیون پزشکی بنابر آن می شود که آقا از ناحیه مغز عمل جراحی شود، آقا خیلی وحشت زده شده و سخت ناراحت می شود و اجازه می گیرد به مشهد مقدس مسافرت نماید.

 

پس از تشرف و توسل شبی در خواب می بیند آقای بزرگواری نزد ایشان می آید و می فرماید: چرا اینقدر ناراحت هستید صلاح دیده شد که عمل نشوید و با دارو معالجه شوید. از خواب بیدار می شود و می گوید: نتیجه گرفتم، به تهران برویم. به تهران می آیند، پس از مراجعه مجدد به پزشک، رئیس کمیسیون طبی آقا به او می گوید: ناراحت نباشید صلاح دیده شد که عمل جراحی انجام نشود، با دارو معالجه می کنیم.

 

با تطبیق این گفتار در خواب و بیداری بر یقین او می افزاید و با توسل به ثامن الحجج علیهم السلام معالجه نموده و شفا می یابد. »

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله جوادی آملی

تصرف در امور مربوط به امامت و ولایت كه نام برده شد، فقط در حیطه اختیارات خود امام یا نائب و ولى منصوب اوست نه در اختیار افراد جامعه تا مردم براى آن ، وكیل تعیین كنند و به همین جهت ، نمى توان حاكم اسلامى را كه عهده دار چنین امورى است ، وكیل مردم دانست ، بلكه او، وكیل امام معصوم و والى امت اسلامى خواهد بود.

 

مقاله شماره یک را نیز مطالعه فرمایید.

3 - احكام اختصاصى امامت و ولایت  

در اسلام ، امور كارها و حقوق ، به سه دسته تقسیم شده است :

دسته اول ، امور شخصى است و دسته دوم ، امور اجتماعى مربوط به جامعه است و دسته سوم ، امورى است كه اختصاصى به مكتب دارد و تصمیم گیرى درباره آنها، مختص مقام امامت و ولایت مى باشد.

 شكى نیست كه افراد اجتماع ، در قسم اول و دوم امور و احكام یاد شده ، همان گونه كه خود مباشرتا (به صورت منفرد یا مجتمع ) حق دخالت دارند، حق توكیل و وكیل گرفتن در آن امور را نیز دارند، یعنى هم مى توانند خود به صورت مستقیم به آن امور بپردازند و هم مى توانند از باب وكالت ، آن امور را به دیگرى بسپارند كه براى آنان انجام دهد.

به عنوان مثال ، مردم یك شهر مى توانند شخصى را نماینده خود قرار دهند تا امور مربوط به كوى و برزن آنان را تنظیم نماید، زیرا محدوده شهر، به سكنه آن شهر تعلق دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 لازم نيست ما به شما وقت ملاقات بدهيم

6. برکت و عظمت ولایت علی(ع)

هم او می گوید:

« روزی آقا در ارتباط با ولایت و عظمت آن فرمودند: در نجف یا کاظمین یکی از آقایان قریب 10 یا 15 نفر از اهل علم را برای ناهار دعوت کرده بود ولی فرستاده آقا اشتباهاً طلاب یک مدرسه را که قریب 60-70 نفر بودند دعوت کرده بود. وقتی میهمانان آمده بودند وی دیده بود گذشته از این که جا برای نشستن آنها کم است غذا نیز خیلی اندک است، بی درنگ به ذهنش خطور کرد که آیت الله حاج شیخ فتحعلی کاظمینی را از جریان با خبر سازد.

 

وقتی خبر به آقا رسیده بود فرموده بود: دست به کار نشوند تا من بیایم. تا اینکه ایشان تشریف می آورد و می فرماید: یک پارچه سفید آب ندیده برایم بیاورید. و ظرف برنج را وارسی کرد و سرپوش را برداشته و آن پارچه را به جای سرپوش می گذارد و می فرماید: حال ظرفها را به من بدهید، من غذا می ریزم و شما تقسیم کنید، و مکرر می فرموده است:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 کليد عرفان

1. ارزش نماز اول وقت

آقای مصباح می گوید: آیت الله بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:

« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند! و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد. »

 

اول وقت سرّعظیمی است « حافظوا علی الصلوات: در انجام نمازها کوشا باشید. »

خود یک نکته ای است غیر از « أقیموا الصلوة: و نماز را بپا دارید. »

 

و همچنین که نماز گزار اهتمام داشته باشد و مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند فی حدّ نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضور قلب هم نباشد. »



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 امام ره

 

یكى از علماء نقل مى‏كرد: در مشهد به تحصیل علوم دینى و حوزوى اشتغال داشتم، یكى از طلبه‏ها كه از دوستان من بود بیمار شد و به قدرى بیماریش شدید گردید كه به حالت مرگ افتاد، در این هنگام ما او را تلقین مى‏كردیم، به او مى‏گفتیم: بگو لا اله الا اللّه، اللّه اكبر، و...، او در پاسخ مى‏گفت: نشكن نمى‏گویم.

 

داستان تلخ و شیرین از لحظه‏ مرگ‏

 

در قرآن، در آیه 16 سوره حشر مى‏خوانیم:

كمثل الشیطان اذا قال للانسان اكفر فلما كفر قال: انى برى منك انى اخاف اللّه رب العالمین.

كار منافقان، همچون شیطان است كه به انسان گفت: كافر شو (تا مشكلات تو را حل كنم) هنگامى كه او كافر شد، شیطان گفت: من از تو بیزارم، من از خداوندى كه پروردگار عالمیان است، ترس دارم.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 کلمات قصار

 

اهل محاسبه باشیم

علما و اهل علم

زعیم ما

عمل به قرآن کریم

 

اهل محاسبه باشیم

 

ما بايد اهل محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز، حسينى ـ عليه‏ السّلام ـ و فلان روز يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى.

 

سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك كنيم. با توجه به عيوب خويش و اصلاح آن‏ها، فرصت رسيدگى به حساب هر روز خود را نداريم، چه رسد به حساب مردم!

 

«أَفْضَلُ النّاسِ مَنْ شَغَلَتْهُ مَعايِبُهُ عَنْ عُيُوبِ النّاسِ.»(1) برترين مردم كسى است كه پرداختن به عيوب خود، او را از توجّه به عيوب مردم باز دارد. به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نمى‏توانيم ديگران را اصلاح كنيم.

 

به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نمى‏توانيم ديگران را اصلاح كنيم.

 

 

 

علما و اهل علم

 

غصّه ى ما از اين است كه رجالى را ديده ايم كه اهل علم و عمل بودند و در لباس، مسكن و خوراك و... ساده، بى آلايش و زاهد بودند.

 بزرگانى از علما بودند كه از سهم امام ـ عليه السّلام ـ مصرف نمى كردند، و اهل علمى بودند كه از افاضل علما و صاحب مصنّفات بودند، ولى اصلاً لباس اهل علم را به تن نمى كردند.

 

 از جمله مرحوم قاموسى كه ملبّس به لباس تجّار بود و تنها در وقت نماز لباس مى پوشيد و عدّه اى از مقدّسين به ايشان اقتدا مى كردند، و هيچ اعتنايى به جماعت هاى اطراف و جلو و عقب و چپ و راست نمى شد، در حالى كه جماعت ها در صحن مطهّر حضرت امير ـ عليه السّلام ـ به هم پيوسته بود، به طورى كه معلوم نمى شد، مأمومين به كدام امام جماعت اقتدا كرده اند و جزو كدام جمعيت و جماعت هستند.

 

 حسرت ما از اين است كه عدّه اى از علما را ديده ايم كه تفاوت ميان ما و آنها بسيار است، به حدّى كه گويى ميان ما و آنها به اندازه ى چند صد سال فاصله است.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 الگوي مجسم اخلاق

 


 

 

الگوی رفتاری مجسّم

یکی از ویژگیهای آیت الله بهجت که ایشان را از دیگر عالمان، و بلکه مجتهدان ممتاز می کند، الگوی رفتاری برگرفته از شیوه معصومین علیهم السلام است که گفتار و کردار، اعمّ از نشست و بر خاست، و سخن گفتن و خاموش بودن، و در نحوه انجام عبادات و راز و نیاز با معبود یکتا، و برخورد با افراد، و ... نمایان است. این ویژگی به گونه ای است که حتی هر انسان غافلی را به خدا متوجه می کند.

 

آیت الله مصباح در این باره می گوید:

« بنده از سال1331 که به قم آمدم با ایشان آشنا شدم، منزل ایشان جنب مدرسه حجتیه بود، و تقریبا" هر روز آقا را هم در راه و هم در حرم زیارت می کردم، چهره نورانی ایشان برای هر بیننده ای جاذبه داشت، و کیفیت نشست و برخاست و حرکات و سکنات ایشان جلب توجه می کرد و نشان می داد که ایشان در یک فضای معنوی خاصی زندگی می کند و توجه شان به فوق مطالبی است که دیگران به آن توجه دارند. تقیّد ایشان به عبادات و سحر خیزی و زیارت حضرت معصومه علیها السلام و برنامه های متعددی که هر روز اجرا می کردند، همگی اولین چیزهایی بود که هر بیننده ای را به خود متوجه می کرد، مخصوصاً کسانی که دوست داشتند یک الگوی رفتاری برای خودسازی بشناسند و پیروی کنند.

آنچه بر این عوامل می افزود توجّهات خاص و نگاه های نافذ ایشان بود، گاهی نسبت به بعضی از افراد مثل یک جاذبه ای که روح طرف را به خود جذب کند، اثر می گذاشت.

به هر حال، این خصوصیات باعث شد که کنجکاوی ما تحریک بشود و ببینم ایشان کیست و چه خصوصیات و چه ویژگیهایی دارد. از دوستان و آشنایان و کسانی که احتمال می دادیم با ایشان بیشتر مأنوس باشند، تحقیق کردیم و برای ما روشن شد که ایشان هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی ممتاز هستند. کم کم اجازه گرفتیم گاه گاهی به منزلشان برویم و از نصایحشان استفاده کنیم. »

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 برنامه تکامل انسان

4. زیارت و توسل

آیت الله بهجت حتی با این سنّ و سال برنامه روزمره خویش را به این صورت آغاز می کنند: هر روز با نهایت ادب به محضر مقدس حضرت معصومه علیها السلام شرفیاب می گردند. و با احترام و خضوع و خشوع در مقابل ضریح مطهر می ایستد و بعد زیارت عاشورای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را قرائت می کنند.

 

چندی پیش نیز که بنده در قم درس اخلاق می گفتم ایشان به من فرمودند:

« آنچه را اهل علم می فهمند بگو، و ما فوق درک آنها را مگو. »

 

مؤلف کتاب انوار الملکوت از قول آیت الله شیخ عباس قوچانی، وصّی مرحوم میرزا علی آقای قاضی نقل می کند که:

« آیت الله العظمی بهجت بسیار به مسجد سهله می رفتند و شبها تا صبح به تنهایی در آن جا بیتوته می کردند. یک شب بسیار تاریک که چراغی هم در مسجد روشن نبود، در میانه شب احتیاج به تجدید وضو پیدا کرده و برای تطهیر و وضو به ناچار می بایست از مسجد بیرون رفته و در محلّ وضو خانه که بیرون مسجد در سمت شرقی آن واقع است وضو بسازند، ناگهان مختصر خوفی در اثر عبور این مسافت و در ظلمت محض و تنهایی در ایشان پیدا می شود، به مجرد این خوف ناگهان نوری همچون چراغ در پیشاپیش ایشان پدیدار میشود، ایشان با آن نور خارج می شوند و تطهیر نموده و وضو می گیرند و سپس به جای خود بر می گردند و در همه این احوال، آن نور در برابر ایشان حرکت می کرده تا اینکه به محل خود می رسند آن نور ناپدید می شود. »


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 تشیع جنازه

 

من در اینجا احساس کردم کسى در بالاى سرم نشسته و آن شخص بزرگوار، امام على (علیه السلام ) بود خواستم سرم را بلند کنم تا چهره امام را زیارت کنم ولى قدرت حرکت سر را نداشتم و در این لحظه امام (علیه السلام ) به آن دو ملک اشاره کرد که بر گردید.

 

اگر به ما بگویند که چند روز دیگر عمرت تمام می شود و دیگر در این دنیا نیستی چه می کنیم؟ زندگی مان متحول می شود از این رو به آن رو می شویم.

تازه به فکر آخرت می افتیم و خدا و پیغمبر یادمان می افتد. به فکر حساب و کتاب و بدهی خواهیم افتاد و سعی می کنیم از همگان حلالیت بگیریم.

 

مسلما این برای جایی است که از زمان مرگ خود باخبریم. در حالی که در نود و نه درصد موارد، مردم از زمان مرگشان اطلاعی ندارند. البته همین بی اطلاعی هم حکمت الهی است که انسان با امید به آینده زندگی کند و در زندگی مایوس نشود و زمینه برای امتحان الهی فراهم و مهیا باشد.

 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله بهجت ره

هیچ ذكری بالاتر از ذكر عملی نیست. هیچ ذكر عملی، بالاتر از ترك معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست.

 

 

بالاتر از طی الارض

 

ما هر موضوعی را كه بررسی می‌كنیم، باید ببینیم بزرگان و ‌اولیای ما در مورد آن چه فرموده‌اند. همان مشی را پیش می‌گیریم تا ان شاء الله به نتیجه برسیم. روش حضرت آقای بهجت قدس سره و سفارش اكید ایشان عمل به این رهنمود سه وجهی بود: «بندگی خدا»، «طاعت خدا» و «ترك معصیت».

 

آنچه در پی می آید گلچینی از رهنمودها و توصیه های اخلاقی حضرت آیت الله بهجت است كه از منابع مختلف انتخاب شده است   امید است با درس گرفتن از این توصیه ها بتوانیم مانند آن بزرگوار در مسیر حق الی الله قرار بگیریم و عالمی عامل گردیم.

 

- در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد!

 

-  دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.

-   بعضی گمان می كنند كه ما از ترك معصیت عبور كرده ایم؛ غافلند از این كه معصیت، اختصاص به كبائر معروفه ندارد، بلكه اصرار بر صغائر هم، كبیره است. [به سوی محبوب: 34]


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 شیخ علی قمی

 

 

طلیعه

 

در هفتمین روز از روزهای ماه مبارك رمضان سال 1283ق. محمدابراهیم  دیده به جهان گشود. دوران كودكی  را در دامان مادری پاك و پدری پارسا و فاضل سپری کرد.

 

 ایشان مقدمات علوم دینی، ادبیات فارسی و عربی را نزد پدرش فراگرفت. او دوره سطح را در محضر جماعتی از اهل علم در تهران آموخت.(1)

 

 ایشان آموخته های فقهی و روایی اكتفا نكرد و برای تقویت بنیان های معنوی و موفقیت در تزكیه نفس و پالایش درون، عزم خویش را جزم نمود تا به محفل اهل معنا راه یابد و از خرمن این وارستگان خوشه ها برچیند و در این راه موفق شد. در زیر به برخی از ویژگی های اخلاقی ایشان به صورت مختصر اشاره می شود:

 

ویژگی های اخلاقی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله بهجت ره

احساس لذت در نماز یك سری مقدمات خارج از نماز دارد و یك‎سری مقدمات در خود نماز. آنچه كه قبل از نماز و در خارج نماز بایستی مورد ملاحضه شود و عمل شود، این است كه انسان گناه نكند، ‌قلب را سیاه نكند، دل را تیره نكند، معصیت روح را مكدر می‎كند، نورانیت دل را می‎برد.

 

 

نماز عالی ترین حکمی است که خداوند از ان با تعبیرهای زیبا یاد کرده است نماز بعنوان رابطه گل سر سبد خلقت یعنی انسان و هستی بخش جهان، نماز بعنوان آرامش روح وروان و نمازبعنوان کنترل انسان از تمام زشتیها و نماز  بعنوان رحمت الهی اما باید دید با این نمازی که خداوند این همه تاکید نموده واز او بعنوان عالی ترین دستور یاد کرده و اولیاء الهی در مقابل فرا رسیدن  اوقات  آن اندامشان به لرزه در می آ مد و آن را نشان مسلمانی می دانستند چه کرده ایم  ایا عمل ما مطابق شان نماز است ؟

 

 در قرآن کریم  یکی از خصوصیات اهل ایمان محافظت بر نماز بیان شده است خداوند میفرماید مؤمنان کسانی هستند که بر نماز خویش مواظبت‌ دارند و همه اوقات نماز را حفظ می‌کنند.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 شهید مطهری

 

 

با توجه به اهمیت نماز شب در این مقاله نکاتی از شهید مطهری خدمت شما بیان می گردد و احادیثی در باب اهمیت نماز شب بیان می گردد امید است که خداوند متعال توفیق خواندن نماز شب را به ما عنایت فرمایید.

 

 امام صادق (ع) فرمودند: در روز قیامت همه چشمها گریان است مگر سه چشم:

 

1- چشمی كه از (دیدن و نظر به) آنچه خداوند حرام كرده بر هم نهاده شده.

2- چشمی كه در راه طاعت خداوند بیداری كشیده.

3- چشمی كه در دل شب از ترس خدا گریسته است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله بهجت ره

 

زنده کردن سیره مراجعه به کتب حدیث و قرآن، و کلام آیت الله بهجت در این باره

 

نوشتار پیشین را در اینجا ببینید.

بسم الله الرحمن الرحیم

تصور کنید کسی را که گنجی گرانبها در نزدیکی اوست، اما او به دنبال اندکی پول، این طرف و آن طرف می رود. خیلی از اوقات وضع ما در مقابل ثروت عظیم قرآن و عترت چنین است؛ مثلا ممکن است درمان یک مشکل روانی را فقط در کتب روانشناسی جدید و یا احیانا عرفان هندی و... جستجو کنیم! در حالی که به ما آموخته اند علم صحیح نزد اهل بیت علیهم السلام است:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله حق شناس

 

آن عالم عاملی كه اسلام را در میان مردم پیاده می‌كند، نسبت به مقام پیامبران یك درجه فاصله دارد. این‌قدر درجه‌اش بالاست. بله، باباجان من!

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مطالبی که درباره گام نهادن در راه تحصیل علم و فضائل علمای اسلام، به ما آموخته اند، آنقدر بلند و با عظمت است که هر طلبه ای با شنیدن آنها به وجد می آید و آرزو می کند و برای تلاش در این مسیر صعب، انرژی می گیرد. قطعا برای بهره مندی از این برکات و فضائل، شرایطی لازم است.

 

در این نوشتار، از بیانات استاد بزرگ و عارف واصل، «مرحوم آیت الله حق شناس» درسهایی در این باره فرا می گیریم، هم ارزش تحصیل و هم شرایطی چون قصد قربت، قصد زنده دین اسلام، علمی که موجب نفع مردم و پیاده کردن اسلام در شخص و در جامعه شود و... و در نوشتار بعدی نکات بیشتری را از زبان استاد می خوانیم.

 

ارزش تحصیل علم برای زندن کردن دین

استاد حق شناس می فرماید:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 طلبه

در عرصه تبلیغ، سعه صدر از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که می توان این خصیصه بسیار ارزشمند را از بزرگ ترین عوامل موفّقیّت مبلّغین معرفی کرد.

 

 

سعه صدر

 

یکی از اخلاقیاتی که در ارتباطات اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، سعه صدر است؛ اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه سعه صدر را تعریف کنیم، باید بگوییم: ظرفیت روحی بالایی که در تحوّلات، شادیها، غمها و نگرانیها موجب واکنش معتدل و آرام می شود.

 

هنگامی که حضرت موسی علیه السلام مأمور به تبلیغ رسالات الهی می شود، اولین درخواست او از خداوند، شرح صدر است تا بتواند این مأموریت حساس را به درستی انجام دهد.

 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

  حکایت شهید قنوتی و بنی صدر

ماجرای چوبی که شهید شریف قنوتی به بنی صدر نشان داد خبرگزاری رسا ـ شیخ شریف دستش را با عصبانیت تکان داد و با چوبدستی محکم به قبایش زد و رو به آنها کرد و گفت: خدا لعنتتان کند و جلسه را ترک کرد.

 

بعد از این جلسه فقط شیخ شریف به سمت خرمشهر برگشت و ن قایان و فرماندهان همه همراه بنی صدر به اهواز و تهران برگشتند.   به گزارش خبرگزاری رسا، شهید حجت الاسلام شریف قنوتی، اولین روحانی شهید در دفاع مقدس است که در جریان مقاومت مردم خرمشهر به شهادت رسید. خاطره زیر ماجرای گفتگوی این شهید بزرگوار با بنی صدر در سال 59 است.

 

  20 مهر 1359 بود. در پلیس راه خرمشهر جلسه ای با حضور بنی صدر، رییس جمهور وقت و جانشین فرماندهی کل قوا، شیخ شریف قنوتی، شهید کلاهدوز، فرمانده کل سپاه وقت، سرهنگ رضوی، فرمانده وقت ناحیه ژاندارمری خوزستان، شهید سرگرد اقارب پرست، شهید جهان را، فرمانده وقت سپاه خرمشهر، سروان امان الهی از ارتش که با شیخ شریف همکاری می کرد و سایر فرماندهان عالی رتبه حاضر در منطقه برگزار شد.  بنده نیز در کنار شیخ شریف بودم. در این جلسه شیخ شریف به بنی صدر گفت: قای بنی صدر شما فرماندهی کل قوا هستید، چرا نیرو نفرستادید؟ بنی صدر گفت: شما از مدن نیرو چه می دانی؟ چرا ما نیروئی را فدا کنیم؟ در صورتی که شهروندان می توانند از شهر دفاع کنند. شیخ شریف عصبانی شد. چوب کوتاهی در دستش بود. آن را به بنی صدر نشان داد و گفت: با این از شهر دفاع کنیم. با این حرفی که شما می زنید بگویید: ما می خواهیم شهر را با مردمش تحویل بدهیم. بنی صدر به شیخ شریف گفت: شما که تکنیک رزمی ندارید! احساساتی چرا برخورد می کنید؟ شما از جبهه و جنگ چه می دانید؟ این ما هستیم که تشخیص می دهیم. من فرمانده کل قوا هستم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

 
امام ره

 

خانم فریده مصطفوی: امام با نوه هایشان خیلی صمیمی و خیلی مهربان بودند. شاید چون آنها بچه سال و بعضاً جوان بودند.حضرت امام با آنها خیلی رفیق تر و مهربان تر بودند.

 

جلسه با نوجوانان

 

آیت اللّه نوری همدانی: زمانی که امام در پاریس بودند، اغلب در آنجا می دیدم که ایشان نشسته و برای پنج یا شش نوجوان دختر و پسر جلسه ای ترتیب داده با آنها صبحت می کنند و برای ساختن و آماده کردن و روشن نمودن آنها وقت طولانی صرف می کنند.

 

گاهی من تعجب می کردم از اینکه مثلاً یک مرجع بزرگی یک ساعت نشسته برای عده ای نوجوان دارد اوضاع سیاسی را تحلیل می کند و مسائل اسلام را تشریح می کند.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 رهبر

آیت‌الله صدوقی گفت این آقای سید علی خیلی مشت‌شان پُر است

به گزارش حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و‌المسلمین راشد یزدی استاد حوزه و دانشگاه در همایش "در سایه سار آفتاب " كه با موضوع تبیین شخصیت مقام معظم رهبری در هشتمین دوره اردوی آموزشی تشكیلاتی جهاد اكبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد مقدس برگزار شد، به بیان خاطراتی از مقام معظم رهبری پرداخت كه بخشی از این خاطرات به شرح ذیل است:

* در سال 56 به اتفاق آقای صدوقی و تعدادی از آقایان دیگر، تصمیم گرفتیم برویم به افرادی كه در تبعید هستند، سری بزنیم. چون مقام معظم رهبری به ایرانشهر تبعید شده بودند، خدمت ایشان رسیدیم.

به امامت آقای صدوقی نماز مغرب و عشا را خواندیم. من شنیده بودم كه در سمت ایرانشهر، كفش‌های خوبی تولید می‌شود، لذا تصمیم گرفتم به بازار بروم و یك جفت كفش بخرم. كارم یك الی دو ساعت طول كشید. به خانه آقای خامنه‌ای تلفن زدم كه دیگر آقای صدوقی و آقای خامنه‌ای برای صرف غذا منتظر من نباشند و شام را میل كنند. وقتی برگشتم دیدم این دو بزرگوار هنوز مشغول بحث هستند. من وارد كه شدم، آقای صدوقی به من گفت: "ماشاالله، ماشاالله این آقای سید‌علی آقا خیلی مُشت‌شان پر است. "

صبح روز بعد رفتیم چابهار برای زیارت آقای مكارم؛ در این فاصله، اسم آقای خامنه‌ای از دهان آقای صدوقی نیفتاد؛ از بس مجذوب ایشان شده بود.

بعد از زیارت آقای مكارم، گفتم كنار دریا برویم تا مدتی استراحت كنیم. ایشان گفت من می‌خواهم برگردم پیش آقای خامنه‌ای و بعد حدود دو ساعتی با هم بحث كردند. از لحاظ علمی آقای خامنه ای، مورد تائید صد در صد آقای صدوقی بود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 امام ره

آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .

 

 

کلمات قصار حضرت امام

 

حضرت امام ره از آنجا که اعمالش بر گرفته از دستوارت الهی و رهنمودهای ایمه اطهار علیه سلام می باشد گفتارش نیز همیشه رنگ و بوی معنوی می دهد و می تواند برای سالکان الهی درس هدایتی باشد و از این باب کلمات قصاری از ایشان خدمت شما کاربران گرامی ارایه می گردد امید است که مفید فایده قرار گیرد.

 

خداشناسی و عبودیت

 

غیر حق تعالی نور نیست ، همه ظلمتند .

ما از خدا هستیم همه . همه عالم از خداست ، جلوه خداست ، و همه عالم به سوی او برخواهد گشت .

تمام مقاصد انبیا برگشتش به یک کلمه است و آن ، معرفت الله .

آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط علی منجزی |