ما منتظریم.....

 

قلب چیست

 


معنای قلب

قلب به یکی از دو معنای زیر به کار می رود:

1.قطعه گوشت مخصوص صنوبری شکل است که در قسمت چپ سینه به ودیعت نهاده شده و میانش تهی است و در آن خون سیاهی جریان دارد که منبع روح و مرکز روان است. این معنای قلب، در همه حیوانات حتّی مردگان موجود است و هرگز مورد بحث ما نیست.

2. یک موجود لطیف روحانی و ربانی است، که نوعی ارتباط با قلب جسمانی انسان دارد. این موجود لطیف به نام های: قلب، نفس، روح و انسان نامیده می شود و هرگونه درک و شناحت به وسیله آن انجام می شود و خطاب های الهی به سوی آن متوجّه است و عتاب و خطاب نیز بر آن متعلق است.

در قرآن و اخبار هر جا واژه "قلب" به کار رفته، منظور از آن، قلب به معنای دوم است و گاهی از آن به دلی که در سینه جای دارد تعبیر می شود، چنان که در قرآن می خوانیم:

 «فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتی‏ فِی الصُّدُورِ» (که دیدگان کور نمی باشند، بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارند کور می باشند؛ حج: 46)


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله تبریزی

 

طلبه اگر بخواهد در آینده موفق شود، باید سحرخیز باشد، همت داشته باشد و به خود عادت دهد كه شب ها زود به خواب رود و از صبحِ زود استفاده كامل بنماید.

 

به نام خدا

در نوشتار قبل، درباره اهتمام و توجه علما نسبت به سحرخیزی برای عبادت، درس و...، نکاتی را از نظر گذراندیم. از اینجاست که سیره زود خوابیدن در شب و زود بیدار شدن در صبح، در میان علما امری رایج است.

 

این سیره درباره درس خواندن و تدریس نیز در حوزه علمیه همواره رایج بوده است، چنانکه از قول «آیت الله تبریزی» گفته شد: «طلبه اگر بخواهد در آینده موفق شود، باید سحرخیز باشد، همت داشته باشد و به خود عادت دهد كه شب ها زود به خواب رود و از صبحِ زود استفاده كامل بنماید.»

 

در این نوشتار با استفاده از روایات معصومین علیهم السلام، می خواهیم به این نکته برسیم که در صبح گاهان برکتی ویژه برای کسب رزق و روزی و تلاش در جهت تأمین نیازها و همچنین کسب علم و روزی معنوی وجود دارد.

 

برکت در صبح زود است

 

1.      در روایتی از کتاب غرر الحکم می خوانیم:

بَاكِرُوا فَالْبَرَكَةُ فِی‏ الْمُبَاكَرَةِ وَ شَاوِرُوا فَالنُّجْحُ فِی الْمُشَاوَرَةِ (1)


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آرامگاه شیخ صدوق

 

 

مرحوم پدرم، علامه سید محمد مرعشی نجفی می‌فرمودند: من دست آن بزرگوار را بوسیدم و دیدم که تقریبا پس از نهصد سال که از مرگ و دفن شیخ صدوق می‌گذرد، دست ایشان، بسیار نرم و لطیف بود.

 

همیشه وقایع و حادثه های خارق العاده ای اطراف ما اتفاق می افتد. اگرچه این حوادث به ندرت اتفاق می افتد اما در عین حال بسیار شگفت انگیز و در برخی مواقع عبرت آموز است.

 

در این دنیای فانی که هیچ چیز عمر ابدی ندارد و گویی تمام عوامل دست به دست هم داده اند که چرخه زاد و ولد و نابودی را بچرخانند گاهی با مسائل عجیبی مواجه می شویم. امروزه در جای جای دنیا اگر بخواهند جسدی را جاودانه کنند و به تعبیر دیگر بر مدت ماندگاری آن بیفزایند/، آن را مومیایی می کنند.

 

این کار اگرچه ماندگاری را بیشتر می کند ولی چهره شناخته شده ای از جسد به جای نمی گذارد. اما اجسادی هم کشف شده اند که پس از سالها به طرز شگفتی سالم و تازه مانده اند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی وارد شدم، او در حال خواندن آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین بود، بلافاصله جلو رفتم و ادامه نماز را از اهدناالصراط‎المستقیم خواندم. جالب این‎جا بود که بدون تکبیره‎الاحرام شروع کردم و هیچ‎کس به من معترض نشد؛ نمازی خواندم که هیچ جنی نخوانده بود!

 

 

بعضی وقتها بزرگان ما هم داستانهای عجیبی دارند. زندگیشان حکایت خاصی دارد. شاید تا کنون به این مساله فکر کرده باشید که بزرگان ما در کودکی چطور بوده اند. آیا شخصیت آنها با دیگران متفاوت بود. آیا از کودکان دیگر متمایز بودند. آیا در آن زمان شیطنت می کردند؟ زکاوت و هوششان چطور بود؟ بعد از کودکی چطور؟ ایام جوانی را چگونه گذراندند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 نصایح

 

ویژگی های اخلاقی  آیت الله لنگرودی

آیت الله لنگرودی عاشق علم بود و به گونه ای عاشقانه از علم و علما سخن می گفت كه انسان دلش می خواست همه ساعات عمرش را یا كتاب بخواند و یا در محضر علما باشد.

 

 

ویژگی های اخلاقی

 

آیت الله لنگرودی دارای صفات حمیده و اخلاق نیکو و منش زیبای فراوانی بود، ایشان دارای خصوصیات و كمالات و خدمات فرهنگی و اجتماعی و دینی فراوانی بود كه به صورت مختصر به برخی از آنان اشاره می شود:

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

آثار تقوا

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اى برادر من ! خداى تعالى من و تو را در پیروى وانجام دادن دستورهایش موق كند. ما را به راهى كه خشنودى او در آن است بدارد و بر نیكیها آگاهمان كند تا آنها را بكار گیریم و صفتهاى بد را به ما بشناساند تااز آنها دورى گزینیم . و در همه این امور با توفیق نیكویش یاریمان كند كه او صاحب و سرپرست هر یارى و توفیق است . نخستین توصیه ام به تواین است كه : در همه كارها چه آنها كه انجام مى دهى و چه آنها كه ترك مى كنى تقواى الهى را پیشه كن زیرااین سفارش پروردگار جهانیان است :

"ولقد وصیناالذین اوتواالكتاب من قبلكم وایاكم ان اتقواالله"

" پیروان ادیان پیش از شما و شما را به[ تقوا] سفارش كردیم"

این سخن در عین ایجاز در بردارنده نیكیهاست بهمین جهت آن را وصیت خود بر همه اهل عالم قرار داد.

اگر در بین خصلتهاى نیك صفتى شایسته تر و فراگیرتر براى بندگان بود اقتضاى لطف و عنایت خداوند گزینش آن بود و یا آن صفت را نیز به بندگان خود سفارش مى كرد. خداوند تعالى در كتاب خود [ تقوا] را ستوده است و ویژگیها و فوائد و آثار بسیارى را براى[ تقوا] بر شمرده است كه اینك به برخى از آنهااشاره مى كنیم :

آثار و نتایج تقوا

آمرزش گناهان و بسامان كردن كارها:

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا یصلح لكم اعمالكم و یغفرلكم ذنوبكم

اى مومنان ! تقواى الهى را پیشه سازید. راست استوار و پر مایه سخن گویید تااو كارهایتان را بسامان كند و گناهانتان را بیامرزد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله مجتهدی تهرانی

 

اگر درس بخوانی و استاد اخلاق نداشته باشی، بر فرض آیة‌الله هم بشوی نَفْس تو هم، آیة‌الله می‌شود آن‌وقت بیچاره می‌شود. همان‌طور كه به دكتر می‌روی و دستور رژیم غذایی می‌گیری باید پیش استاد بروی و دستور اخلاق بگیری، باید استاد باشد كه نزد او بروی كه باد كبر و غرور تو را خالی كند.

پندهای ازآیت الله مجتهدی تهرانی

 

مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی در سخنانی اظهار داشته است: امام زین‌العابدین (ع) فرمودند: هر كس عالم و حكیمی نداشته باشد كه او را ارشاد كند هلاك می‌شود. انسان باید در دو چیز استاد داشته باشد یكی اخلاقیات و دیگر عُرفیات.

 

اگر درس بخوانی و استاد اخلاق نداشته باشی، بر فرض آیة‌الله هم بشوی نَفْس تو هم، آیة‌الله می‌شود آن‌وقت بیچاره می‌شود.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 علامه جعفری

ناگفته‌هایی از زندگی علامه جعفری از زبان فرزندش که هر یک از این خاطرهای می تواند برای ما درس عبرتی باشد .

 

 

علامه امام را خنداند!

 

 ناگفته‌هایی از زندگی علامه جعفری از زبان فرزندش

 

*زمان درس خواندن در نجف علامه می‌گفتند که در آن موقع ماهیانه سه دینار از آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی دریافت می کردند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 زیارت عاشورا

 

آیت الله آقا میرزا محمّد مجاهدی تبریزی بسیار مهذّب، وارسته و متقی بود.

 

اشاره

 

شناخت، شناساندن و تجلیل از نخبگانِ علمی و فرهنگی جامعه گامی بلند در تعالی بخشیدن ارزش ها و رشد دادن فكری پویندگانِ راهِ دانش است.

 

شادروان آیت الله آقا میرزا محمّد مجاهدی تبریزی عالمی اندیشمند و از تبار فرهیختگانی است كه به عنوان مُدرسِ حوزه علمیّه قم به تدریس می پرداخت و با اخلاق و رفتار و گفتار خویش به همگان درس دینداری می داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 کشتی تایتانیک

 

 


 

اتهام صفحه ای یخی که برای 100 سال به عنوان عامل اصلی غرق شدن کشتی مشهور تایتانیک مورد سرزنش قرار می گرفت، به واسطه کشف مقصری جدید برای وقوع این فاجعه دریایی رفع شد، این مقصر همسایه نزدیک زمین، کره ماه است.

 


 

مطالعه ای جدید نشان می دهد با وجود اینکه برخورد با توده ای یخی باعث شد تا تعداد زیادی از مسافران به اعماق دریا کشانده شوند، اما رویداد عجیبی که سه ماه پیش از غرق شدن تایتانیک در ماه رخ داده بود، باعث قرارگیری مانعی در مسیر این کشتی شده بود.

محققان می گویند ترکیبی عجیب و نادر از عوامل نجومی از قبیل نزدیکترین مقارنه ماه به زمین طی هزار و 400 سال، باعث بروز مَدی مرتفع در ژانویه سال 1912 شده است. این پدیده بسیار نادر باعث شده تا حجم زیادی از تکه های یخی از موقعیت خود در سواحل کانادا حرکت کرده و به سمت بخشهای جنوبی تر شناور شده اند.

رسیدن این قطعات یخی به مسیر حرکت تایتانیک، جایی که این کشتی در 14 آوریل همان سال غرق شده و هزار و پانصد کشته به جا گذاشت، سه ماه زمان صرف کرده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله وحید

 

متاسفانه یکی از آفتهای بزرگی که گریبانگیر ما می شود آفت عوام زدگی است. با اینکه از اهل علم توقع علم و حلم و تعقل می رود اما متاسفانه برخی از اعمال و رفتارهای ما نوعی عوام زدگی به دنبال دارد و از ساحت تعقل و منطق دور است.

 

شکی نیست که یکی از توفیقات بزرگی که میتواند در طول حیات انسان نصیب او شود، دیدار با امام معصومی است که در زمان او زندگی می کند. اهمیت این مساله بر کسی پوشیده نیست.

 

اما نکته مهم اینجاست که دیدن امام زمان به تنهایی موضوعیت ندارد. بلکه مساله وقتی حیاتی و مهم می شود که امام زمان علیه السلام ما را ببیند و به ما عنایت و توجه بفرماید.

 

در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز کسانی بودند که در جوار آن حضرت زندگی می کردند اما به جز اذیت و آزار، چیز دیگری برای پیامبر نداشتند.

 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

تو آب را چشیدی و من خود هدیه را چشیدم. این آب فقط حامل مهربانی‌ای سرشار از عشق بود و هیچ‌چیز نمی‌تواند گواراتر از این باشد.

 

 


 

نخست: ‌میمون‌ها و کلاه‌فروش

بوزینه میمون

 

کلاه‌فروشی روزی از جنگلی می‌گذشت. تصمیم گرفت زیر درخت مدتی استراحت کند. لذا کلاه‌ها را کنار گذاشت و خوابید. وقتی بیدار شد، متوجه شد که کلاه‌ها نیست!

بالای سرش را نگاه کرد. تعدادی میمون را دید که کلاه‌ها را برداشته‌اند.

فکر کرد که چگونه کلاه‌ها را پس بگیرد. در حال فکر کردن سرش را خاراند و دید که میمون‌ها همین کار را کردند. او کلاه را از سرش برداشت و دید که میمون‌ها هم از او تقلید کردند.

به فکرش رسید... که کلاه خود را روی زمین پرت کند. این کار را کرد. میمون‌ها هم کلاه‌ها را به طرف زمین پرت کردند و او همه کلاه‌ها را جمع کرد و روانه شهر شد.

سال‌ها بعد، نوه او هم کلاه‌فروش شد. پدر‌بزرگ این داستان را برای نوه‌اش تعریف کرد و تأکید کرد که اگر چنین وضعی برایش پیش آمد، چگونه برخورد کند... .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 امام ره

بهترین وقت برای تهذیب نفس، هنگام جوانی است؛ زیرا قلب جوان از لطافت بیشتری برخوردار است و به بیان احادیث همچون صفحه سپیدی است که آماده دریافت نور هدایت و یا پذیرش ظلمات گمراهی می باشد.

 

 

اشاره

یکی از اهداف مقدس و مقاصد مهمّ انبیای حقّ، تربیت انسان و پرورش روحی و معنوی اوست. دین مبین اسلام نیز که به زیور اکمال و اتمام آراسته شده، می کوشد تا برای ایجاد کرامت انسانی و سلامت واقعی، آدمی را از رذایل اخلاقی و امراض نفسانی پاک سازد و شجره طیبه او را به رشد و بالندگی مطلوب برساند.

 

توجه خاص و اهتمام وافر ثقلین به مسئله تهذیب نفس و تزکیه فردی و جمعی، نشانگر اهمیت این امر است. از جمله انسانهای که در این مسیر توانست گامهای بلندی برای ارتقای روحی خود و دیگران بردارد حضرت امام ره می باشد که به حق هم عالم توانمد و هم عارف و عاملی بود که سعیش بر این بود که آنچه را که آموخته است عمل کند .

 

در این مقاله به نکاتی پیرامون تهذیب نفس و نکات اخلاقی دیگر از حضرت امام ره اشاره خواهد شد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

وقتی توی رخت‌خوابم بیدار بودم، صدایی آرام و آسمانی در درونم گفت: وقتی با یک غریبه برخورد می‌کنی، آداب معمول را رعایت می‌کنی، اما با بچه‌ای که دوستش داری، بد رفتار می‌کنی؟!


کفاره گناهان یك ماه

الشهید مهدی باكری

 

شهردار ارومیه بود

2800 تومان حقوق می گرفت

یک روز بهم گفت: «بیا هر چی تو این ماه خرج داریم رو بنویسیم تا اگه چیزی اضافه اومد، بدیم به فقرا»

همه چیز را نوشتم

از واکس کفش گرفته تا گوشت و نان و تخم‌مرغ

آخر ماه که حساب کردم، شد 2650 تومان

بقیه پول را لوازم‌التحریر خرید

داد به یکی از کسانی که شناسایی کرده بود و می‌دانست محتاجند

گفت: این هم کفاره گناهان این ماه‌مان

راوی: همسر سردار شهید مهدی باکری

منبع: کتاب "یادگاران: مهدی باکری"، صفحه 14

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 آیت الله بهاءالدینی

 

مادرم را چنان ناراحت و آشفته خاطر دیدم که ناگهان به سوی من آمد و گفت: چرا این قدر دیر کردی؟! از ناراحتی و نگرانی تا الان نخوابیده ام.

ماجرای متنبه شدن آیت الله بهاءالدینی به دلیل بداخلاقی با مادر

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یاسین به نقل از خبرگزاری برنا، حضرت آیت الله بهاء الدینی درباره نحوه کسب علم و درس خواندن واقعه‌ای را تعریف کرده‌اند که تاثیر بسیاری در زندگی‌شان  داشته است:

 

 بنده چهار سال مدام مشغول تفکر بودم؛ تا این که دریچه‌ای به رویم باز شد و در موضوعی ده سال به فکر و تعمق اشتغال داشتم و سرانجام به نتیجه رسیدم. اگر تفکر در زندگی انسان باشد، عبادات انسان عمق بیشتری می یابد و حال معنوی بهتری خواهد داشت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 "تازه به دوران رسیده" ،"بی جنبه" و "بی ظرفیت" این اوصافی در مورد افرادی بکار می رود که تا کمی اوضاع معیشتشان فرق می کند بکلی رفتار و منش آن ها هم فرق می کند به قول معروف دیگر خدا را هم بنده نیستند ،نه جواب سلام کسی را می دهند و نه از رفاقت های و صمیمیت ها گذشته اثری می ماند . بعد وصف بی جنبه بودن را در مورد اینان بکار می برند که فلانی جنبه ثروت و شهرت و ... را نداشت .

 

 


 

خودپسندی

 

وصف افراد بی جنبه در قرآن

انسانهاى کم ظرفیت هنگامى که بجایى رسیدند و برترى مختصرى از نظر مقام و ثروت بر دیگران یافتند، غالبا گرفتار بلاى غرور مى شوند، نخست سعى مى کنند امکانات خود را به رخ دیگران بکشند، و آن را وسیله برترى جویى قرار دهند، جمع شدن مگس صفتان را دور این شیرینى دلیل بر نفوذ خویشتن در دلها قرار دهند، این همان است که قرآن با جمله« أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالًا وَ أَعَزُّ نَفَرا...»،(کهف34) ؛  من به مال از تو بیشتر و به افراد پیروزترم.

از آن یاد کرده است. خودبینى و خودپسندیشان سبب مى شود که برترى مادى را دلیل بر قرب در درگاه پروردگار بدانند، و براى خویشتن مقام فوق العاده اى نزد او قائل شوند، و بگویند اگر به سوى خدا بازگردیم و معاد و آخرتى در کار باشد جاى ما در آنجا از اینجا هم بهتر است!! «وَ لَئِنْ رُدِدْتُ إِلى رَبِّی لَأَجِدَنَّ خَیراً مِنْها مُنْقَلَباً» (کهف ،36). خداوند می فرماید: 'نه فقر دلیل ذلت است و نه ثروت دلیل عزت.'

دوستان خدا که روحشان همچون اوقیانوس است و سختترین طوفان ها در آنان اثر نمى کند، چون کوه در مقابل حوادث سخت ایستاده اند و چون کاه در مقابل فرمان خدا، دنیا را به آنها ببخشى دست و پاى خود را گم نمى کنند و جهان را از آنها بگیرى خم به ابرو نمى آورند!

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 من ميخواهم عرض بكنم به جوانان عزيزمان، جوانهاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام، كه حرف ميزنند، مينويسند، اقدام ميكنند؛ كاملاً رعايت كنيد. اينجور نباشد كه مخالفت با يك كسى، ما را وادار كند كه نسبت به آن كس از جاده‌ى حق تعدى كنيم، تجاوز كنيم، ظلم كنيم؛ نه، ظلم نبايد كرد. به هيچ كس نبايد ظلم كرد.
من يك خاطره از امام نقل كنم. ما يك شب در خدمت امام بوديم. من از ايشان پرسيدم نظر شما نسبت به فلان كس چيست - نميخواهم اسم بياورم؛ يكى از چهره‌هاى معروف دنياى اسلام در دوران نزديك به ما، كه همه نام او را شنيدند، همه ميشناسند - امام يك تأملى كردند، گفتند: نميشناسم. بعد هم يك جمله‌ى مذمت‌آميزى راجع به آن شخص گفتند. اين تمام شد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، حضور در محیط دانشگاهی و ارتباط با دانشجویان را فرصت عظيم و گرانبهائى دانستند كه باید آن را مغتنم شمرد. آنچه در پی می‌آید خاطره‌ای است از ایشان در مورد نحوه ارتباط روحانیون با دانشجویان در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، كه در دیدار امروز بیان شد:

قبل از انقلاب، بعضى از روحانيون، از جمله بنده‌ى حقير با دانشجوها ارتباطاتى داشتيم. اين ارتباطات، ارتباطات سازمانى نبود، ارتباطات تشكيلاتى نبود، ارتباطات در مسائل مبارزاتىِ تند نبود؛ ارتباط فكرى و تبيينى بود؛ يعنى جلساتى داشته باشيم كه دانشجوها در آنجا شركت كنند، يا ما احياناً در جلسه‌اى از جلسات دانشجوئى در دانشگاه شركت كنيم.

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

آنچه در پی می‌آید یكی از خاطرات آیت‌الله خامنه‌ای از امام خمینی (ره) است كه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، آن را در آستانه سالروز رحلت حضرت امام (ره) منتشر می‌كند:

بهار سال 1365، روزى را كه امام(ره) در بستر بيمارى بودند، فراموش نمى‌كنم. ايشان دچار ناراحتى قلبى شده بودند و تقريباً ده، پانزده روزى در بستر بيمارى بودند. در آن زمان من در تهران نبودم. آقاى حاج احمد آقا به من تلفن كردند و گفتند سريعاً به آن‌جا بياييد؛ فهميدم كه براى امام(ره) مسأله‌اى رخ داده است. آناً حركت كردم و پس از چند ساعت طى مسير، خود را به تهران رساندم. اولين نفر از مسؤولان كشور بودم كه شايد حدود ده ساعت پس از بروز 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

  پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطره‌ای از ایشان را در در مورد اهتمام به كتابخوانی منتشر می‌كند:

من توقعم اين است كه مردم ما كتابخوانى را جدى بگيرند. البته جمعى از مردم جدى مى‌گيرند؛ اما همه اين طور نيستند. من مى‌خواهم خواهشى از مردم بكنم و آن اين است: كسانى كه وقتهاى ضايع‌شونده‌اى دارند؛ مثلا به اتوبوس يا تاكسى سوار مى‌شوند، يا سوار وسيله‌ى نقليه‌ى خودشان هستند و ديگرى ماشين را مى‌راند، يا در جاهايى مثل مطب پزشك در حال انتظار به سر مى‌برند و به‌هرحال اوقاتى را در حال انتظار به بى‌كارى مى‌گذرانند، در تمام اين ساعات، كتاب بخوانند. كتاب در كيف يا جيب خود داشته باشند و در اتوبوس كه نشستند، كتاب را باز كنند و بخوانند. وقتى هم به مقصد رسيدند، نشانه‌اى لاى كتاب بگذارند و باز در فرصت يا فرصتهاى بعدى آن را باز كنند و از همان جا بخوانند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 11 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب، خاطره‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از امام خمینی(رحمه‌الله) را درباره اعتماد ایشان به وعده‌ی الهی منتشر كرد. این بیانات در سال 88 و در دیدار اعضای سپاه حفاظت ولی‌امر بیان شده بود:

در روزهاى سوم چهارم جنگ بود، توى اتاق جنگ ستاد مشترك، همه جمع بوديم؛ بنده هم بودم، مسئولين كشور؛ رئيس جمهور، نخست وزير - آن وقت رئيس جمهور بنى‌صدر بود، نخست وزير هم مرحوم رجائى بود - چند نفرى از نمايندگان مجلس و غيره، همه آنجا جمع بوديم، داشتيم بحث ميكرديم، مشورت ميكرديم. نظامى‌ها هم بودند. بعد يكى از نظامى‌ها آمد كنار من، گفت: اين دوستان توى اتاق ديگر، يك كار خصوصى با شما دارند. من پا شدم رفتم پيش آنها. مرحوم فكورى بود، مرحوم فلاحى بود - اينهائى كه يادم است - دو سه نفر ديگر هم بودند. نشستيم، گفتيم: كارتان چيست؟ گفتند: ببينيد آقا! - يك كاغذى در آوردند. اين كاغذ را من عيناً الان دارم توى يادداشتها نگه داشته‌ام كه خط آن برادران عزيز ما بود - هواپيماهاى ما اينهاست؛ مثلاً اف  5، اف 4، نميدانم سى 130، چى، چى، انواع هواپيماهاى نظامىِ ترابرى و جنگى؛ 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 مجموعه قلب یخی اولین سریال ایرانی با نمایش خانگی است که وارد بازار فروش شده است. این سریال با هنرنمایی جمعی از چهره های سرشناس سینما ساخته شده و موضوعات تازه ای را مطرح می کند.

قلب یخی

اما ایده ساخت این مجموعه از کجا آمد؟

این سوالی است که شاید پاسخ آن برای مخاطبان قلب یخی جالب باشد. جواب این سوال به شش سال قبل مربوط می شود. آن زمان محمد حسین لطیفی قصد ساخت سریالی به اسم «بار دیگر مادرم» را داشته است که ایده قلب یخی به ذهن حامد عنقا (فیلمنامه نویس سریال «نردبان آسمان» که لطیفی آن را ساخته و رمضان پارسال آن را دیدیم) می‌رسد. اما به دلایلی همچون پیچیدگی داستان و هزینه بردار بودن، این ایده به اجرا در نمی آید تا این که تصویر دنیای هنر به لطیفی پیشنهاد ساخت اولین سریال خصوصی در شبکه پخش خانگی را می‌دهد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 گروه چند رسانه ای "ام بی سی" که از سال ۱۹۹۱ میلادی در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد، "ام ‌بی‌ سی پرشیا" کانال تلویزیونی ماهواره‌ای رایگانی می‌باشد که فیلم و سریال‌های متنوع کمدی و اکشن و درام و رمانتیک جهانی را با زبان اصلی و زیرنویس فارسی پخش می‌کند و شبکه ی فارسی 1 از بزرگترین خریداران تولیدات این کمپانی است.

 


 

ام بی سی

در حال حاضر بیش از سی شبکه ی فارسی زبان از امریکا و اروپا برای ایرانیان برنامه پخش می کنند که از طریق میلیون ها گیرنده ی ماهواره ای در ایران دریافت می شوند ، عمده برنامه ی این شبکه ها را سریال های خانوادگی تشکیل می دهند ؛ یکی از این شبکه ها "ام بی سی" یا "مرکز خبررسانی خاورمیانه" است که در ژانویه 2002 با آغاز به کار تلوزیون (MBC2) به عنوان اولین تلوزیون 24 ساعته ی مجانی پخش کننده ی فیلم های سینمایی در خاورمیانه ، به شهرت رسید ؛ پس از موفقیت ام بی سی 2 این مجموعه به فاصله ی تقریبا کمی اقدام به تاسیس سه شبکه ی دیگر به نام های (MBC3 MBC 4  و MBC Action) کرد که به پخش سریال و برنامه های کودکان می پردازند MBC)  مخفف مرکز پخش برنامه خاورمیانه یا همان Middle East Broadcasting Center است.)

 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 بخش ارتباطات- تکنوپولی چیست؟ نظامی که تکنولوژی انحصار طلب غربی، با اهداف کاملا فرهنگی در پیش گرفته است.تکنوپولی به معنای تسلیم فرهنگ در برابر تکنولوژی می باشد. تکنولوژی که امروز بخش اعظم آن در رسانه های جمعی خلاصه شده و دنیا را به هر سمت که بخواهد می کشاند.

فارسی وان

همانطور که بارها گفته شده، آن چه در جهان امروز بر جهانیان می گذرد، حاکی از یک حادثه مهم است و آن چیزی نیست جز اینکه یک کلیت به نام فرهنگ بشری در معرض زوال و انحطاط قرار گرفته است.

نظامی که این کلیت را مورد هجوم قرار داده به گفته نیل پستمن، (نویسنده مشهور رسانه) تکنوپولی نام دارد. وی این واژه را از ترکیب دو لغت تکنولوژی و مونوپولی برداشت کرده و از آن، سلطه بلامنازع و حکومت تمام عیار "تکنولوژی بدون اخلاق" را بر جامعه انسانی، منظور داشته است.

آنچه مشخص است اینکه نظام تکنوپولی به مسائلی همچون باورهای مذهبی، قبیح بودن گناه در ذهن و اندیشه انسانها،ریشه ها و آداب و رسوم خانوادگی، اعتقاد چندانی ندارد و به نظر می سرد به چنین مواردی به دیده حقارت نگاه می کند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 رسانه ها برای عاشورا چه می توانند انجام دهند؟


 

محرم-عاشورا

 

رسانه ها در عصر امروز، ابزارهایی موثر در جهت ایجاد شناخت و آگاهی به مردم هستند. در اغلب مواقع، نحوه شکل گیری آگاهی ها و ذهنیت افراد نسبت به دنیای اطرافشان، وابستگی مستقیم به عملکرد رسانه ها دارد. به نظر می رسد رسانه ها، نقش یک واسطه را میان تفکرات افراد و نهادهای گسترده اجتماعی بازی می کنند. به این صورت که برای مخاطبان خود معنا سازی می کنند. این معنا سازی گاهی برخواسته از واقعیت است و گاهی برخواسته از تفکر گردانندگان رسانه ها.

اما نکته مهم در این رابطه نحوه بازنمایی وقایع،رویدادها و پدیده های مختلف در رسانه است. معنای بازنمایی ساخت رسانه ای واقعیت است. بازنمایی به معنای تولید و ساخت معنا بر اساس چهارچوب های مفهومی و گفتمانی است.(1) بنابراین نحوه عملکرد رسانه ها در بازنمایی وقایع مهم تاریخی،مذهبی،فرهنگی و اعتقادی، بسیار مهم است. این مسئله در شرایط فعلی دنیای از اهمیتی مضاعف برخوردار است. چرا که در دنیای کنونی، تمامی اهداف فکری و فرهنگی از طریق رسانه ها، نشر و ترویج پیدا می کنند. نقش رسانه ها از هر عنصر دیگری مهمتر است. رسانه ها می توانند با ظرافت و زیرکی به افکار و نحوه نگرش افراد، رسوخ پیدا کنند و بر نحوه نگرش و جهان بینی افراد تاثر گذارند و آنرا به همان جهتی که مد نظر دارند، تغییر دهند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 اعتیاد به اینترنت و فضای آن با توجه به تهاجم فرهنگی (جنگ نرم) دشمن از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار می باشد. زیرا در این میان این جوانان هستند که بیش از همه مورد حمله ی دشمن قرار می گیرند.


 

کاربران

 

اخیرا در پی انجام نظر سنجی با این محوریت که جوانان امروز با دسترسی مداوم به اینترنت به افرادی فوق ‌العاده با قابلیت انجام هم زمان چند کار بدل خواهد کرد یا به افرادی منزوی و سطحی وابسته به کامپیوتر؟ به پاسخ های جالبی برخوردیم که نگاهی اجمالی به آنها می کنیم.

به گزارش "لایوساینس" بر اساس نظرخواهی جدیدی که از 1021 توسط کارشناسان و مفسران تکنولوژی انجام شده ، اتصال مفرط به اینترنت (Hyperconnectivity) نتایج متفاوتی ممکن است به بار آورد. در واقع، 55 درصد از افرادی مورد پرسش قرار گرفته، معتقد بودند که اینترنت باعث نوع متفاوتی از مداربندی مغزی در افراد زیر 35 سال شده است و این مداربندی جدید (Re-wiring) بسیار عالی می باشد زیرا استعداد انجام همزمان چند کار و توانایی یافتن سریع اطلاعات مربوط به صورت آنلاین را تقویت می ‌کند .اما 42 درصد از این کارشناسان اعتقاد داشتند که مغزی که به این صورت اتصالات فراوانی پیدا کرده است، سطحی بوده و وابستگی ناسالمی به اینترنت و وسایل ارتباطی همچون موبایل دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 بر همگان مشخص است که بعد از رخداد عظیمی همچون انقلاب صنعتی درغرب و به دنبال آن، گسترش پیامدهای اقتصاد سرمایه داری در جوامع غربی و تغییرات سریع و گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موجب شد تا چهره جهان به طرز چشمگیری با دگرگونی روبرو شود.


 

ماهواره

 

به دنبال این ماجرا، تغییر و تحولات بسیاری تحت تاثیر رشد سرمایه داری صورت گرفت. مهمترین این تغییرات با ظهور تکنولوژی و فناوریهای جدید، شکل گرفت. با ظهور تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، دامنه دسترسی مردم در سرتاسر دنیا به انواع و اقسام اطلاعات  و اخبار، افزوده شد. این امکان بر تمامی ابعاد زندگی افراد تاثیرگذار بود و حتی ظاهر افراد هم در این جریان با تغییراتی روبرو شد.

این فرایند با توجه به رشد و گسترش رفاه اقتصادی در جهان و تغییر در سبک و الگوی زندگی مردم، تا حد زیادی طبیعی بود، اما این رویداد همراه با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون و ماهواره مسایل نو و جدیدی را برای کشورهایی که تنها پذیرنده و دریافت کننده ظواهر محصولات اقتصادی و فرهنگی غرب بودند، ایجاد کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 1 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا در برنامه «60 دقیقه» خود به بررسی و تحلیل بیشتر ویروس استاکس‌نت پرداخت.


 

ویروس-استاکس نت

 

استاکس‌نت نام یک ویروس رایانه‌ای است که عنوان نخستین سلاح سایبری را به خود گرفته است. این ویروس در سال 1389 توانست تاسیسات هسته‌ای نطنز را تحت تاثیر خود قرار دهد. با توجه به پیچیدگی موجود در کدهای این ویروس و هدف مورد نظر آن کاملا مشخص است که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی در این طرح مشارکت داشته‌اند.

پس از انجام این حمله سایبری، مقامات مختلف آمریکایی دست به صحبت در مورد آسیب‌پذیری تاسیسات حیاتی آمریکا در مقابل تهدیدات سایبری زدند. در یکی از این صحبت‌ها، ژنرال بازنشسته آمریکا به نام مایکل هایدن بیان داشت: «ما وارد مرحله جدیدی از نزاع شده‌ایم که در آن می‌توانیم از یک سلاح سایبری برای انجام تخریب‌های فیزیکی استفاده کنیم.»


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |

 دولت ایالات متحده آمریکا ممکن است به صورت قانونی تمامی دامنه‌هایی که آخرش با .com یا .net و یا سایر دامنه‌های سطح بالا را تصرف کند.


 

امریکا

 

Wired گزارش داد: اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که دامنه .com دارند مطلع باشید که دولت آمریکا گفته این حق قانونی اوست تا کنترل دامنه شما را به تصرف خود درآورد. نه تنها .com بلکه این بلا قرار است سر URL های دیگری هم مثل .net، .cc ، .tv ، .name، و .org هم نازل شود.

این اعلامیه نگران کننده به دنبال بسته شدن یک سایت شرط بندی ورزشی به نام Bodog.com به دست مقامات آمریکایی در هفته گذشته ، صادر شد. اگر چه Bodog.com یک سایت کانادایی بود و به همین خاطر بسیاری بر این باورند که خارج از حوزه قضایی آمریکا قرار داشته است. دلیل اصلی این بوده که تنها شرکتی که مجاز به صدور یک دامنه جدید است VeriSign نام دارد که در اصل آمریکایی است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, توسط علی منجزی |